stránku sme dočasne presunuli na:

renatabilla.wix.com/jakub

 

 

Františkánsky svetský rád – (OFS)

Profesia v Treťom františkánskom ráde znamená prihlásiť sa do celoživotnej školy Ježiša Krista. Kristus vyučuje naprv ako Kniha Múdrostí napísaná v srdci Otca a potom, keď sa stal Telom, zjavuje nám Múdrosť aj telesne. /sv.Bonaventúra/

 

ORDO FRANCISCANUS SAECULARIS.

"... na Kristovej Vinici začali pučať púčiky Pánovej vône a vyrážajúc zo seba ľúbezné kvety, rodili hojné ovocie cti a počestnosti.Lebo po jeho ohnivom kázaní premnohí muži a ženy zapálení v manželskej cudnosti slúžiac Pánovi podľa Pravidla od Božieho muža prijatého novými zákonmi kajúcnosti sa zaväzovali a ten sluha Boží ustanovil ich nazývať Bratmi Kajúcnikmi." /sv.Bonaventúra - Život sv.Františka/
 
"Viete, ze spiritualita nejakého svätca spočíva v originálnom spôsobe, ako hľadí na Boha, ako o Ňom hovorí, ako sa k Nemu približuje, ako sa voči Nemu správa... Tak existuje aj františkánsky Pohľad, podľa ktorého je Boh Svätý, Veľký, predovšetkým však Dobrý, ba Najvyššie Dobro. V tomto Nazeraní je Boh predovšetkým Láskou: z Lásky žije, z Lásky tvorí, z Lásky sa stáva človekom, prináša Spásu - teda uzdravuje a posväcuje. Existuje však aj františkánsky spôsob Nazerania na Ježiša, totiž ako Stretnutie nestvorenej Lásky s Láskou stvorenou. Práve tak existuje osobitý spôsob, ako Ježiša Milovať a napodobňovať. Vidí Bohočloveka, veľmi rád o Ňom rozjíma v Jeho Najsvätejšom Človečenstve, lebo ono Ho robí viditeľným a rukami uchopiteľným.. Tam pramení jeho horúca úcta ku Vteleniu a Utrpeniu Ježiša Krista. Tieto Tajomstvá Ho robia viditeľným, ani nie tak v Jeho Nádhere, Všemohúcnosti a večne triumfujúcej Veľkosti, ale skôr v Jeho ľudskej Láske, takej milej v Jasličkách a takej Bolestnej na Kríži. Napokon je tu františkánsky spôsob, ako Ho nasledovať - náš Serafínsky otec hľadal a našiel v Evanjeliu, ktoré náhodne otvoril, tri vety Božského Majstra. Prvá bola: ´Ak chceš byť dokonalý, choď, predaj čo máš a rozdaj chudobným, a budeš mať poklad v nebi.´ /Mt 19,21/  Druhá: ´Kto ma nasleduje, nech zaprie sám seba, vezme svoj kríž a nech ma nasleduje.´ /Mt 10,24/ Tretia veta: ´Nenoste ani mešec, ani obuv.´ /Lk 10/ Nato povedal Zakladateľ rádu: ´Toto bude naša Regula.´  ... ´Môj Boh a moje Všetko!´ Tohto františkánskeho ducha, toto františkánske životné poňatie potrebuje náš svet. Je vašou úlohou, milovaní synovia a dcéry, tohto ducha dôkladne poznať, nadšene milovať, ale predovšetkým ho dokonale prežívať - tak dokonale, ako to dovoľuje váš stav."  / Pápež Pius XII.  1.7.1956 /
 
 
Františkánska rodina sa neuskutočňuje vedľajšou bránou. Nejde tiež o nejaké vyznamenanie a tiež nie iba o účasť na zásluhách a modlitbách celého rádu. Pápeži vyslovili a potvrdili, že členovia tohto rádu patria k františkánskej rodine tak skutočne, ako členovia prvého a druhého rádu. Keď hovoria o sv.Františkovi, nazývajú ho "náš svätý otec František."
 
Františkánsky tretí rád sa zrodil zo srdca Serafínskeho otca. V rámci tejto františkánskej rodiny má svoje zvláštne miesto Františkánsky tretí /svetský/ rád. Bez neho by tak nevyžarovalo evanjeliové posolstvo svätého Františka do sveta, ktorý ho veľmi potrebuje - v každom prípade by nemalo túto silu živého svedectva.
 
Bratia prvého rádu sa snažia spojiť rozjímavý život so životom aktívnym. V druhom ráde sa klarisky odovzdávajú rozjímavej modlitbe a obetavému životu ďaleko od sveta. Terciári majú úlohu nemenej záslužnú, nemenej ťažkú: vnášať do sveta evanjeliové svedectvo kresťanského života františkánskym spôsobom. V samotnom svete majú pôsobiť ako františkánska soľ, ktorá má dať svetu chuť Evanjelia.  /Regula 2/
 
Na základe rodinného práva majú účasť na všetkých duchovných plodoch františkánskeho spoločenstva ( omše, modlitby, odpustky...). Ak veľa dostávajú, musia tiež aktívne podieľať na spáse sveta svojimi modlitbami a zásluhami.
 
 
 
 
 

Františkánsky svetský rád nazývaný tiež Františkánske svetské bratstvo alebo Tretí františkánsky rád, je verejným združením, ktorého členovia, laici i diecézni duchovní, pobádaní Duchom Svätým, sľubom sa zaväzujú žiť podľa evanjelia spôsobom sv. Františka vo svojom laickom stave, zachovávať regulu schválenú Cirkvou (Reg. 2, GK 1, 3), snažia sa o dosiahnutie kresťanskej dokonalosti a vedú apoštolský život (porov. kán. 303 CIC)."Vyššie vedenie", o ktorom hovorí kán. 303, nadFrantiškánskym tretím rádom bolo zverené prvému rádu                                               (Menší bratia, Menší bratia konventuáli, Menší bratia kapucíni), ako aj Tretiemu regulárnemu rádu (TOR).

Všetci veriaci sú povolaní k svätosti a majú právo ísť v spojení s Cirkvou po vlastnej duchovnej ceste. V Cirkvi je mnoho duchovných spoločenstiev s rozličnými charizmami. Svetskí františkáni sa usilujú vidieť živú a činnú osobu Krista vo svojich bratoch a sestrách, vo Svätom písme, v Cirkvi a v liturgických úkonoch. Zároveň v spojení s ostatnými ľuďmi dobrej vôle sú povolaní budovať bratskejší a evanjeliovými hodnotami naplnený svet, aby sa uskutočnilo Božie kráľovstvo. Františkánsky svetský rád je otvorený pre všetkých veriacich. Ako symbol príslušnosti do veľkej františkánskej rodiny svetskí nasledovníci sv.Františka nosia znak TAU. Generálne konštitúcie hovoria, že spiritualita a apoštolský život členov charakterizujú svetské podmienky. Súčasná regula nepredpisuje špeciálne oblečenie. Svedectvo je potrebné vydávať svojím postojom, ktorý sa má prejavovať skromnosťou. Svetskí františkáni sa pri vzájomných stretnutiach oslovujú brat a sestra a pozdravujú sa pozdravom Pokoj a Dobro, na ktorý sa odpovedá vždy a všade. Nasledovníci sv.Františka musia chápať potrebu modlitby. Výnimočné miesto v živote svetského františkána má Eucharistia. Časté prijímanie Krista má viesť k práci na sebe, k zdokonaľovaniu sa v dobrom. Na ceste posväcovania sa je dôležitou zložkou dobrovoľné umŕtvovanie, obetovanie sa na úmysel vynáhrady za svoje hriechy a hriechy druhých ľudí. Svetský františkán má denne prečítať aspoň jeden úryvok zo Svätého písma po predchádzajúcej modlitbe o svetlo Ducha Svätého. Svetskí františkáni sú povolaní vydávať svedectvo, že SACRUM je prítomné vo svete a sprítomňovať evanjelium vo všetkých oblastiach súčasného života.